Innledning
Barnehagen har behov for å innhente, registrere og lagre personlige opplysninger om barn og foresatte. Personopplysninger innebærer alle opplysninger som kan knyttes til en enkeltperson, f.eks navn, fødselsnummer, adresse, telefonnummer, bilder og kommunikasjon mellom foreldre og barnehagen. Barns trivsel og utvikling observeres og dokumenteres til bruk av oppfølging av barna. Dokumentasjonen skal gi grunnlag for refleksjon og diskusjoner for personalet, barn og foreldre, og videre oppfølging av barna.

Denne personvernerklæringen beskriver de tilfeller vi behandler dine personopplysninger og på hvilket grunnlag. I tillegg har vi utarbeidet egne personvernerklæringer for ansatte i vår barnehage.

Behandlingsansvarlig
Det er daglig leder på vegne av Stiftelsen Idavollen Steinerbarnehage som er behandlingsansvarlig for barnehagens behandling av personopplysninger.

Formålet med behandlingen
Formålet med personvernerklæringen er å informere deg om vår behandling av dine personopplysninger, i henhold til personvernforordningen (GDPR) og personopplysningsloven.

Personopplysninger som lagres
Barnehagen håndterer personopplysninger om barn og foresatte som er nødvendige for å kunne gi et forsvarlig barnehagetilbud.

Formålet med behandling av personopplysningene er for å gi forsvarlig omsorg av barnet. For det tilfelle foresatte ønsker informasjon om personopplysningene som håndteres i barnehagen, skal daglig leder kontaktes.

Avtalen om barnehageplass gir rettslig grunnlag for å håndtere personopplysninger som er nødvendige for å gi et forsvarlig barnehagetilbud, av personvernforordningens artikkel 6 nr. 1, bokstav f). Håndtering av opplysninger utover dette skal baseres på samtykke fra foresatte.

Personopplysningene håndteres i henhold til krav i relevante lover, forskrifter og interne rutiner, slik at bare personer med innsynsrett og ansatte med tjenstlig behov, får kjennskap til opplysningene. Opplysningene arkiveres i barnehagen slik at opplysningene skal være beskyttet fra uvedkommende, men samtidig tilgjengelig for ansatte ved behov.

Opplysningene oppbevares så lenge barnet har plass i barnehagen. Når barnet slutter i barnehagen, vil opplysningene bli makulert.Barnehagen ønsker for øvrig å oppbevare opplysninger om hvilket barn som har gått i barnehagen til hvilket tidspunkt, og oppbevaring av enkelte personopplysninger hvis det finnes særskilt grunnlag og formål for det.

Foresatte har rett til å anmode styrer/daglig leder om innsyn i personopplysningene samt rett til korrigering eller sletting av opplysningene. Foresatte har videre rett til å protestere mot behandling av personopplysninger, men dette må vurderes i henhold til barnehagens behov med tanke på å kunne gi et forsvarlig tilbud.

I tilfeller hvor behandlingen av personopplysninger baseres på samtykke, har foresatte anledning til når som helst å trekke samtykke tilbake.

Foresatte har adgang til å klage på barnehagens håndtering av personopplysninger til Datatilsynet.

Vi behandler opplysninger om ansatte og for å administrere lønn og arbeidsforhold. Det registreres nødvendige opplysninger for utbetaling av lønn, for eksempel grunndata, lønnsnivå, tidsregistrering, skatteprosent, skattekommune og fagforeningstilhørighet. Andre opplysninger om ansatte er knyttet til vedkommende arbeidsinstruks og tilrettelegging av vedkommende arbeid. Opplysninger om arbeidstaker slettes etter endt arbeidsforhold.

Ved søknad om arbeid i barnehagen oppbevares opplysninger om arbeidssøker i søknadsperioden. Etter endt søknadsperiode slettes alle personopplysninger om søkere. Så lenge det ikke er ønsket av arbeidssøker at barnehagen oppbevarer opplysningene til en evt. senere anledning.

Informasjonssikkerhet og databehandlere
Vi har gode rutiner og omfattende tiltak for å sikre at uvedkommende ikke får tilgang til dine personopplysninger, og at behandlingen av data skjer i samsvar med kravene i gjeldende lovgivning. Eksempler på slike tiltak er risikovurderinger, tilgangsstyring og arkiveringsrutiner, samt rutiner for håndtering av data og oppfølging av forespørsler vedrørende retten til innsyn, retting og sletting. Det er implementert rutiner for varsling iht regelverk ved brudd på datasikkerhet eller mistanke om dette.

Bruk av databehandlere
Barnehagen har underleverandører for bistand til drift og leveranse av IT-systemer. Disse vil kunne få tilgang til personopplysninger som ledd av dette. Våre databehandlere er via databehandleravtaler forpliktet til å følge gjeldende personvernlovgivning, og inneha nødvendige tekniske og organisatoriske sikringer for å ivareta de personopplysninger som måtte overføres.

Kontaktinformasjon
Henvendelser om hvilke opplysninger som er registrert, retting og sletting kan sendes skriftlig til:
idavollen@steinerbarnehage.no
Stiftelsen Idavollen Steinerbarnehage
Kantarellveien 20
1476 Rasta