Vedtekter for Idavollen Steinerbarnehage

Vedtatt av styret for Stiftelsen Idavollen Steinerbarnehage 22. mars, 2024

1. Eier
Idavollen Steinerbarnehage (heretter kalt barnehagen) eies av Stiftelsen Idavollen Steinerbarnehage (heretter kalt stiftelsen).

2. Formål
Barnehagen skal drives etter Rudolf Steiners pedagogiske impuls og i samsvar med lov av 17. juni 2005 nr. 64 om barnehager (barnehageloven).

3. Opptakskrets
Barnehagen er åpen for barn av foreldre som ønsker steinerpedagogikk for sine barn.

4. Opptakskriterier
Følgende har prioritet ved opptak til avdelingene ved Idavollen Steinerbarnehage:

a) Barn med nedsatt funksjonsevne og barn med vedtak etter lov av 17. juni 1992 nr. 100 om barnevernstjenester (barnevernloven) §4-12 og §4-4 annet og fjerde ledd, jf. barnehageloven §18, om dette er til barnets beste.

Krav til dokumentasjon for barn med nedsatt funksjonsevne, jf. barnehagelovens §18, første ledd: Sakkyndig instans må bekrefte at barnet har nedsatt funksjonsevne. Sakkyndig instans er de faglige instanser og personer som har hatt med barnet å gjøre fra det ble født eller fra det tidspunkt funksjonsnedsettelsen ble oppdaget/diagnostisert. Dette kan for eksempel være lege, helsestasjon eller PP-tjenesten.

Krav til dokumentasjon for barn det er fattet vedtak om etter barnevernlovens § 4-12 og § 4-4 annet og fjerde ledd, jf. barnehageloven § 18: Vedtak i henhold til barnevern-loven må dokumenteres med fylkesnemndas vedtak, barneverntjenestens vedtak eller domstolvedtak.

b) For øvrige søkere skjer tildeling i følgende rekkefølge:
1. Barn av ansatte ved Idavollen Steinerbarnehage
2. Søsken av barn som har plass i barnehagen.
3. Barn av faste ansatte ved Rudolf Steinerskolen i Lørenskog
4. Barn som har søsken på Steinerskolen i Lørenskog
5. Søkere som har søkt plass i barnehagen og har oss på 1. prioritet
6. Øvrige søkere

Hvis det må prioriteres mellom barn innenfor de forskjellige prioritetsgruppene, vil foreldre med tilknytning til steinerpedagogikk gis prioritet. Dette dokumenteres i et motivasjonsbrev til barnehagen. Deretter gjøres prioritering etter alder.

Opptaket skjer innenfor hvert årskull. Plassene innenfor årskullet blir fordelt etter fødselsdato hvor de som er født tidligst på året får plass først. Alderskullene tildeles plass etter alder regnet fra 1. januar som beskrevet over. Dersom flere barn med samme prioritet og fødselsdato ønsker plass i barnehagen, tildeles plassen ved trekning. Barnet med det laveste trekningsnummer får tilbud om plass først.

5. Opptak
Det gjennomføres samordnet opptak for de private og kommunale barnehagene i Lørenskog kommune. Opptaket skjer i tråd med barnehagelovens §17 med tilhørende forskrift. Barnehagen tildeler selv plassene innenfor samordnet opptak i kommunen. Kommunens klageorgan er klageinstans dersom foresatte ønsker å klage på tildeling av barnehageplass eller mangelen på dette.

Det tas opp barn under skolepliktig alder. Barn som får plass, kan beholde den frem til skolestart.

Ved opptak skal nye foreldre gjøres kjent med barnehagens vedtekter, foreldrebidrag og forventet dugnadsinnsats.

6. Oppsigelsesfrist
Oppsigelse av plassen varsles med 3 måneders skriftlig varsel. Barnehagen forbeholder seg retten til å kreve full betaling i oppsigelsesperioden hvis plassen ikke kan overtas av andre.

Barnehagen kan si opp plassen for et eller flere barn med 1 måneds varsel.  Ved oppsigelse fra barnehagens side må det alltid foreligge saklig grunn. Saklig grunn kan være:
• Pålegg fra eier om omorganisering av driften, for eksempel på grunn av uforutsett økonomisk svikt
• Manglende betaling
• Brudd på vedtektene
Daglig leder sender skriftlig beskjed i forkant av oppsigelse.

7. Foreldrebetaling
Foreldrebetalingen følger statens maksimalgrense.
Barnehagen følger Lørenskog kommunes regler for søskenmoderasjon og inntektsgradering.
Foreldrebetaling betales den 11. i hver måned.
Det betales for 11 måneder med første betaling i august.
Matpenger betales i henhold til vedtak i stiftelsens styre.

Uteblitt betaling i to måneder uten at barnehagen er kontaktet vedrørende betalingsplan, gir barnehagen rett til å si opp plassen. Ved forsinket betaling sender barnehagen ut purrebrev. Utestående betaling, tross gjentatte purringer, vil etter to måneder gå til inkasso.

8. Barnehagens åpningstid
Åpningstid er 07.30-16.30.

Barnehagen følger i hovedsak skoleruten for Steinerskolen i Lørenskog.
Barnehagen er stengt i juli måned, romjula og påskeuka, samt to dager i høstferien og to dager i vinterferien. Eventuelle endringer vil fremgå av barnehageruten. Barnehagen har fem plandager i året.  Ekstra stengte dager kan forekomme, disse dager skal så langt som mulig varsels 1 måned før. Barnehagen kan bli stengt grunnet uforutsette hendelser. I all hovedsak blir det ikke tilbakebetalt foreldrebetaling for stengte dager.  Ved fem barn eller mindre vil barnehagen vurderes stengt.

9. Dugnad og julemarked
Foreldre og foresatte har plikt til å delta på høst- og vårdugnad som utgjør to dugnader, samt julemarked. Dette utgjør tre dager. Dersom foresatte er forhindret fra å delta, kan de søke om frikjøp eller få tildelt andre oppgaver innen en viss tidsperiode. Sats for frikjøp pr dag er kr. 1500,- pr familie. Beløp kan justeres av stiftelsen.

10. Netto leke- og oppholdsareal
Netto leke- og oppholdsareal inne pr. barn skal være minimum 4 kvm for barn over 3 år og minimum 5,3 kvm for barn under 3 år i henhold til norm gitt av Kunnskapsdepartementet F-08-06.

11. Foreldreråd
Foreldrerådet består av alle foreldrene i barnehagen. Rådet skal fremme alle foreldrenes fellesinteresser og bidra til et godt barnehagemiljø i samarbeidet mellom medarbeiderne i barnehagen og foreldrene. Det holdes minst 2 foreldremøter pr. år.

Samarbeidsutvalg
Samarbeidsutvalget består av:
• 3 representanter fra personalet (én fra hver avdeling)
• 1 foreldre fra hver avdeling (foreldrerepresentantene)
• 2 fra stiftelsen (ved behov)

Samarbeidsutvalgets oppgaver er regulert av Barnehagelovens §4. Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende, kontaktskapende organ, og møtes etter behov. Til samarbeidsutvalgets ansvarsområde hører også samarbeid angående tilstelninger i barnehagen (dugnader, julemarkedet, kulturelle innslag, avslutninger osv.).

12. Internkontroll
Barnehagen har eget internt kontrollsystem i henhold til gjeldene lovverk.

13. Kollegiet og kollegiearbeidet
Medlemmer av kollegiet er alle hel- og deltidsansatte pedagoger, medarbeidere, kontorpersonell og vaktmester. Kollegiet står fritt til å utforme det pedagogiske arbeidet innenfor de rammer som styret har fastsatt. Kollegiet bestemmer selv sine funksjoner og kan oppnevne egne utvalg for å løse nærmere angitte oppgaver innenfor kollegiets arbeidsområde og kan gi slike utvalg fullmakt til å treffe avgjørelser i slike saker. Det avholdes faste personalmøter hver torsdag fra 16.30–19.00.

14. Taushetsplikt
Samarbeidsutvalget og personalet er underlagt taushetsplikt i henhold til lov av 1967 nr. 10 om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven) §13.

15. Vedtektsendring
Disse vedtektene kan bare endres av stiftelsen. Samarbeidsutvalget og personalet kan foreslå vedtektsendringer.